ثروتسازی با هیپنوتیزم


» بهسازی خاک و حفظ محیط زیست با ترکیب خاک و لاستیک

 بهسازی خاک و حفظ محیط زیست با ترکیب خاک و لاستیک

ترکیبات مصنوعی ساخت بشر طول عمر زیادی داشته و با توجه به مدت زمان زیادی که برای تجزیه آنها لازم است، مشکلاتی زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

دکتر داود اکبری مهر دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مطالعه اثر تایر لاستیکی بر خصوصیات ژئوتکنیکی خاک ریزدانه» گفت: تایرهای لاستیکی در مقایسه با پلاستیک‌ها به مراتب طول دوره تجزیه خیلی بالاتری و در حد قرن را داشته و در نتیجه مشکلات زیست محیطی ناشی از آنها چندین برابر است، تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شیرابه این مواد بدلیل وجود پروفیلهای فلزی موجود در آنها می‌تواند مقدار یون‌های فلزی موجود در آب‌های زیرزمینی را به مقداری بیشتر از مقدار مجاز برای آشامیدن برساند. با نتایج حاصل از این تحقیق می‌توان امکان استفاده از انواع مختلف ضایعات حاصل از تایرهای لاستیکی را بصورت خالص یا ترکیبی از مواد شیمیایی به عنوان یک ماده ترکیبی برای بهبود خصوصیات مهندسی سایر انواع خاک‌های ریزدانه مورد بررسی قرار داد.

با توجه به آمارهای ارائه شده در سالیان گذشته، تنها در کشور ایران سالانه صدها هزار تن تایر لاستیکی مصرف می‌شود که با ورود این تایرها به بازار حجم زیادی نیز از لاستیک‌های فرسوده از رده خارج می‌شوند و به ضایعات تبدیل می‌شوند و تنها بخش کوچکی از این ضایعات در صنعت به مختلف مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش زیادی از آنها غیر قابل استفاده در نظر گرفته می‌شود.

تایرهای لاستیکی می‌توانند محیط خوبی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی فراهم کرده و عامل انتقال میکروب‌ها و ویروس‌های مختلف باشند. از سوی دیگر گاز متان یکی از مواد حاصل از فرآیندهای شیمیایی در محل‌های دفن زباله است و در صورت وقوع آتش سوزی در محل دفن یا جمع آوری ضایعات، علاوه بر مشکلات ناشی از آتش سوزی، دود غلیظ حاوی هیدروکربن نسوخته، گازهای سمی و خاکستری را تولید می‌کند که برای سلامتی انسان مضر بوده و می‌تواند طبیعت گیاهی و جانوری را به خطر انداخته و آب‌های زیرزمینی را آلوده کند.

وی با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح گفت: استفاده بهینه از یک محصول در پروژه‌های عمرانی همواره مورد توجه کارفرما، مشاور و پیمانکار است؛ با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این تحقیق امکان استفاده از شکل‌ها و مقادیر بهینه‌ای از لاستیک در مخلوط با خاک ریزدانه وجود دارد و ضمن کاهش هزینه‌های اجرایی، با کمترین استفاده از ضایعات بیشترین بهره‌مندی و بالاترین عملکرد در طراحی‌های مهندسی مرتبط حاصل خواهد شد.

منبع خبر: تسنیم


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده