دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» رونمایی ناسا از درخت کریسمس کیهانی

رونمایی ناسا از درخت کریسمس کیهانی

این تصویر جدید از NGC 2264 که با نام "خوشه درخت کریسمس" نیز شناخته می شود، شکل یک درخت کیهانی را با درخشش نورهای ستاره ای نشان می دهد. NGC 2264 در واقع یک خوشه از ستارگان جوان - با سنی بین یک تا پنج میلیون سال - در کهکشان راه شیری ما در فاصله حدود 2500 سال نوری از زمین است. ستارگان موجود در NGC 2264 هم کوچکتر و هم بزرگتر از خورشید هستند، از برخی با جرم کمتر از یک دهم خورشید تا برخی دیگر که دارای حدود هفت جرم خورشیدی هستند.


این تصویر ترکیبی جدید از طریق انتخاب رنگ و چرخش، شباهت به درخت کریسمس را افزایش می دهد. نورهای آبی و سفید (که در نسخه متحرک این تصویر چشمک می زند) ستاره های جوانی هستند که پرتوهای ایکس شناسایی شده توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا را ​​منتشر می کنند. داده‌های اپتیکی تلسکوپ 0.9 متری WIYN بنیاد ملی علوم در کیت پیک، گاز موجود در سحابی را به رنگ سبز نشان می‌دهد که مربوط به «سوزن‌های کاج» درخت است.


این تصویر در جهت عقربه‌های ساعت حدود 160 درجه نسبت به استاندارد ستاره‌شناسی در شمال به سمت بالا چرخیده است، به طوری که به نظر می‌رسد بالای درخت به سمت بالای تصویر است.


توضیحات تصویری:

این نسخه دارای یک تصویر ترکیبی از خوشه ای از ستاره های جوان است که کاملاً شبیه یک درخت کریسمس کیهانی هستند! این خوشه که با نام NGC 2264 شناخته می شود، در کهکشان راه شیری ما و در فاصله حدود 2500 سال نوری از زمین قرار دارد. برخی از ستارگان این خوشه نسبتاً کوچک و برخی نسبتاً بزرگ هستند که از یک دهم تا هفت برابر جرم خورشید ما متغیر است.

در این تصویر ترکیبی، شباهت خوشه به درخت کریسمس از طریق چرخش تصویر و انتخاب رنگ افزایش یافته است. داده‌های نوری با خطوط و اشکال سبز رنگی نشان داده می‌شوند که شاخه‌ها و سوزن‌های شکل درخت را ایجاد می‌کنند. اشعه ایکس شناسایی شده توسط چاندرا به صورت نورهای آبی و سفید ارائه می شود و شبیه نقاط درخشان نور روی درخت است. داده‌های فروسرخ، ستاره‌های پیش‌زمینه و پس‌زمینه را به صورت لکه‌های درخشان سفید در برابر سیاهی فضا نشان می‌دهند. این تصویر حدود 150 درجه نسبت به استاندارد اخترشناسی در شمال به سمت بالا چرخیده است. این اوج شکل درخت تقریباً مخروطی را نزدیک بالای تصویر قرار می‌دهد، اگرچه به لکه‌های خالی جزئی در شاخه‌های درخت، در سمت راست پایین ما، که احتمالاً باید به گوشه چرخانده شود، نمی‌پردازد.

در این نسخه، خوشه جشن هم به عنوان یک تصویر ثابت و هم به عنوان یک انیمیشن کوتاه ارائه شده است. در انیمیشن، نقاط پرتو ایکس آبی و سفید از چاندرا مانند چراغ های درخت کریسمس، روی درخت سوسو می زنند و چشمک می زنند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده