خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها و صرفه‌جویی کاغذ

ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها و صرفه‌جویی کاغذ

ممنوعیت چاپ پایان‌نامه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ

دکتر محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: با بررسی‌های به عمل آمده در صورت حذف چاپ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها می‌توان ۹۶ میلیون برگ کاغذ A۴ صرفه‌جویی در دو سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ و ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را برآورد کرد

دکتر نظر پور افزود: با توجه به ابلاغ بخشنامه حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها و موارد مشابه به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی با احتساب ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری در دو سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ و ۱۳۹۹-۱۴۰۰ می‌توان میزان صرفه‌جویی در مصرف کاغذ را برآورد کرد. اگر پس از ابلاغ این مصوبه در هر سال، ۱۶۰ هزار رساله و پایان‌نامه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دفاع شود با احتساب میانگین ۱۵۰ صفحه (۷۵ برگ ۴ A) و ۴ نسخه، تقریباً ۴۸ میلیون برگ کاغذ صرفه‌جویی می‌شود که با در نظر گرفتن انرژی و هزینه‌های نهان، این فرآیند قابل‌توجه خواهد بود.

دکتر نظرپور تصریح کرد: از سوی دیگر، برای تولید تنها یک کاغذ A4 بالغ بر ۱۰ لیتر آب (شش بطری آب معدنی ۱.۵ لیتری) مصرف می‌شود. بنابراین با توجه به حذف چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها، ۹۶۰ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

(( اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ))

اینک مختصری درباره فرایند تهیه و تولید کاغذ شرح میدهیم

مراحل تبدیل چوب به کاغذ عبارتند از :

۱- قطع درختان

۲- حمل الوار به کارخانه

۳- کندن پوست درختان

۴- تبدیل درختان به تکه‌های ریز چوب و تهیه چیپس چوب

۵- از بین بردن رنگ زرد چوب و مخلوط چیپس چوب با آب و مواد شیمیایی (از جمله گچ، پلاستیک، آب ژاول پتاسیم پرمنگنات و…)

۶- خشک کردن خمیر کاغذ و تهیه کاغذ

در ساخت کاغذ ابتدا پوست تنه درخت را به وسیله ماشین پوست كنی، کنده و سپس به وسیله دستگاه چوب خرد کن به خرده چوب تبدیل می‌ کنند. این خرده چوب ها توسط دستگاه تولید تراشه، به تراشه های ریز تبدیل شده که برای اطمینان بیشتر از الک مخصوص عبور داده می شود. سپس خرده چوب‌ ها را به وسیله مواد شیمیایی و روش های مختلف پخت خمیر تجزیه می‌ کنند و از آن ها الیاف سلولوزی به دست می‌ آورند که در اصطلاح خمیر کاغذ گفته می‌ شود. در این مرحله خمیر قهوه‌ ای رنگی به دست می آید كه از آن در تهیه مقوا، كارتن و یا كاغذ‌های كاهی استفاده می‌ شود.

روش تهیه کاغذ سفید

برای تهیه کاغذ سفید، خمیر چوب را با آب مخلوط می‏ کنند تا خمیر صاف و یک دست شود و سپس آن را در داخل ماشین تصفیه کننده می ‏ریزند. در این ماشین‏ الیاف‏‏ها به طور یک نواخت صاف و مرتب می ‏شوند و آب خمیر گرفته می شود. در واقع از درهم رفتن الیاف سلولوزی و پرس آنها، ورقه های کاغذ ایجاد می‌ شود. در این ماشین، صفحات حاوی خمیرکاغذ بر اثر ارتعاش می‏ لرزند و خمیر کاغذ را صاف و یک نواخت می ‏کنند. در نهایت مرحله‏ آخر خشک کردن کاغذ است که به وسیله‏ دستگاهی با چند استوانه به نام خشک کن صورت می‏ گیرد. در واقع خمیر حاوی آب از توری هایی با سوراخ های دو تا سه میلیمتری عبور داده می شود تا بخش عمده آب خود را از دست بدهد و سپس آن را از پرس های قوی عبور می دهند تا باقیمانده آب آن نیز از بین رفته و کامل خشک شود. خمیر خشک شده را از میان غلتک های ویژه عبور می دهند تا به صورت صفحات کاغذ در آید. در این لحظه کاغذ برای مصرف آماده است که طبق استانداردهای بین‌المللی به اندازه های مختلف برش داده شده و بسته بندی می شود. یکی از مهم‌ ترین طبقه ‌بندی‌های بین‌المللی برش کاغذ، استاندارد A است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده